
E L E M Z É S E K

Magyarország-kép
az orosz és ukrán médiában,

2016-ban
Tölgyesi Beatrix

E-2017/1.

KÜLÜGYI ÉS KÜLGAZDASÁGI INTÉZET



KKI-elemzések
A Külügyi és Külgazdasági Intézet időszaki kiadványa

Kiadó:
Külügyi és Külgazdasági Intézet

Szerkesztés és tördelés:
Tevelyné Kulcsár Andrea

A kiadó elérhetősége:
H-1016 Budapest, Bérc utca 13-15.

Tel.: + 36 1 279-5700
Fax: + 36 1 279-5701
E-mail: info@ifat.hu

http://kki.hu

© Tölgyesi Beatrix, 2017
© Külügyi és Külgazdasági Intézet, 2017

ISSN 2416-0148



E-2017/1.

	 Magyaroszág-kép az orosz és ukrán médiában	 3

Az elemzés azt térképezi fel és értékeli, hogyan írnak a különböző orosz és ukrán mé-
diumok Magyarországról, tárgyilagosan tálalják-e a hazánkkal kapcsolatos híreket, 
valamint megfigyelhető-e dezinformáció, illetve információs hadviselési tevékeny-
ség a részükről. A vizsgálat hat hónapra – a 2016. április 15. és október 15. közötti 
időszakra – és négy orosz (RIA Novosztyi, Regnum, SputnikNews, RuBaltic) és egy 
ukrán (Unian) hírportálra terjedt ki. Az adott időszakban meglehetősen sok hír jelent 
meg a világsajtóban Magyarországgal kapcsolatosan (főleg a menekültválság és 
a kvótanépszavazás miatt), így megfelelő mennyiségű releváns híranyag állt ren-
delkezésre. A négy orosz médium egy kivételével állami tulajdonú, így a híreikből 
kiindulva következtetések vonhatók le a Kreml információs politikájára vonatkozóan. 
A vizsgálat eredménye alapján kijelenthető, hogy az orosz médiumok gyakran nega-
tív színben tüntetik fel Magyarországot, hogy az így kapott képet az orosz külpolitika 
valamelyik célpontja (Európai Unió, Ukrajna) ellen használják fel. Az is megállapít-
ható, hogy a különböző orosz médiumok a célközönségüknek, illetve a célközönség 
körében elérendő stratégiai céljaiknak megfelelően üzennek Magyarországgal kap-
csolatban, és a negatív üzeneteket különböző eszmei keretben tálalják. A kiválasztott 
ukrán hírügynökség (Unian) vonatkozó híranyagainak vizsgálata megmutatta, hogy 
a régió egy másik jelentős (és hazánkkal szomszédos) országának sajtójára nem 
jellemző ez a fajta manipulációs törekvés.

A vizsgált médiumok

A médiumok kiválasztásánál a fő szempontom az volt, hogy különböző profillal 
rendelkező, eltérő célközönségnek szóló híroldalakat hasonlítsak össze.

A RIA Novosztyi az 1941-ben alapított Szovinformbüro utódja, amely 2013-
ig Oroszország nemzetközi hírügynöksége volt. Akkor ugyanis Vlagyimir Putyin 
elrendelte a felszámolását, s szerepét az újonnan létrehozott Rosszija Szegodnya 
vette át. A RIA azóta az egyik vezető orosz nyelvű belföldi hírügynökség, a Hírköz-
lési és Tömegtájékoztatási Minisztérium felügyelete alatt működik. Jelenleg a MIA 
Rosszija Szegodnya médiacsoport tagja (brandje). Mint kizárólag belföldi témákkal 
foglalkozó, orosz nyelvű médiumnak, a célközönségét elsősorban az orosz ajkú, 
Oroszországban élő orosz állampolgárok alkotják. (Előfizetői között szerepelnek 
természetesen a főbb kormányzati szervek, a parlament, az önkormányzatok és a 
diplomáciai missziók is.) A RIA Novosztyi hírportálja a nagy nyilvánosságnak szóló 
hivatalos orosz álláspontot tükrözi, kevés kommentárral. A híranyagaiban szimpati-
zál Magyarországgal.

A Sputnik médiaplatform, amelyet 2014-ben alapítottak, szintén az említett, ál-
lamilag ellenőrzött Rosszija Szegodnya hírügynökséghez tartozik, és a RIA mellett 
az Oroszország Hangját (Voice of Russia/Golosz Rosszii) is felváltotta mint új, ál-
lamilag irányított nemzetközi hírszolgáltató. Különböző nyelvű hírportálokat, online 
alkalmazást és rádióadókat foglal magába. Fő fókusza a nemzetközi politika és 

https://ria.ru/
https://lenta.ru/news/2013/12/09/ria/
https://lenta.ru/news/2013/12/09/ria/
https://www.rt.com/news/204231-sputnik-news-agency-launched/
https://www.rt.com/news/204231-sputnik-news-agency-launched/


E L E M Z É S E K

4	 Tölgyesi Beatrix

gazdaság, célközönsége pedig a külföld (nem orosz ajkúak). A hírportálnak jelenleg 
32 különböző nyelvű változata van: angol, német, francia, spanyol, portugál, olasz, 
arab, perzsa, török, kínai, japán, koreai, vietnami, cseh, észt, fehérorosz, lengyel, 
lett, moldáv, szerb, abház, azeri, dari, grúz, kazah, kurd, kirgiz, oszét, örmény, üzbég, 
pastu, tádzsik. Számos külföldi irodával rendelkezik, mivel létrehozásakor, illetve a 
RIA-ról való leválasztásakor a fő elképzelés az volt, hogy a világ különböző részein 
élő embereknek nem lehet csupán Moszkvából releváns, őket érdeklő informáci-
ókkal szolgálni. Ezért a Sputnik elsősorban a célországokkal kapcsolatos, illetve a 
helyi olvasókat érintő hírekre koncentrál. A Sputnik Internationalt, a Sputnik honlap-
ját a legtöbben Németországból, Törökországból, Franciaországból és az Egyesült 
Államokból látogatják. Szlogenjével („Telling the Untold”) azt akarja sugallni, hogy 
más perspektívát kínál, mint a hagyományos nyugati médiumok: az általuk „elhall-
gatott” történeteket kívánja bemutatni. Megfigyelésem szerint (elsősorban a hírek 
utáni olvasói kommentek alapján) a Sputnik angol nyelvű oldalát elsősorban a saját 
országuk politikai vezetésével elégedetlen, alternatív (szélsőjobb vagy szélsőbal) 
politikai nézeteket valló nyugatiak olvassák. A portál hangütése ennek megfelelően 
más, mint a RIA-é: olyan nyugati értékek eszmei talaján áll, mint a demokrácia, az 
emberi jogok stb., és e normákat fordítja a Nyugat ellen: arra akarja felhívni a figyel-
met, hogy maga a Nyugat nem tartja be a saját elveit. A Sputnikot többször vádolták 
azzal, hogy elfogult, nem tárgyilagos, dezinformációt és orosz propagandát terjeszt. 
A lett kormány 2016 márciusában bezáratta a Sputnik lett nyelvű változatát, mivel 
– indoklása szerint – az nem megbízható médium, hanem propagandaeszköz.

A Regnum egy 2002-ben alapított, elvileg az orosz kormánytól független orszá-
gos hírügynökség, amely elsősorban Oroszország és az úgynevezett „közel-külföld” 
vagyis az egykori Szovjetunió utódállamai, illetve kisebb részben a volt szatellit or-
szágok híreivel foglalkozik. Ebből kifolyólag célközönségét is főleg a volt szovjet 
tagköztársaságokban élő orosz diaszpóra, valamint a közel-külföld iránt érdeklődő 
oroszországi lakosok alkotják. (Egy 2006-os Gallup-felmérés szerint a portál olva-
sói között többségben vannak a középkorú, magasan képzett, vezető beosztású 
férfiak. Ezt azonban fenntartással kezelném, mivel a felmérés eredeti forrását nem 
találtam meg.)

Kevés biztos információ található a hírügynökséggel kapcsolatban, inkább csak 
híresztelések, találgatások olvashatók. Állítólag a portál az antifasizmus eszmei ta-
laján áll, és fő célja az általa fasisztának tartott országok politikájának a kritikája. 
(Kezdetben kimondva-kimondatlanul a balti államok – főleg Észtország – voltak 
a célkeresztjében.) A Regnummal kapcsolatban is megjelentek olyan vádak, hogy 
részt vesz az információs hadviselésben. 2005-ös évkönyvében az észt titkosszol-
gálat azt állította róla, hogy az orosz állami propaganda eszköze, és „nem is valódi 
hírügynökség, hanem az orosz titkosszolgálatok által irányított struktúra, amelynek 
segítségével Oroszország a közel-külföld országainak belpolitikai helyzetét igyek-
szik befolyásolni”. Egy észt cikk szerint a nyugati hírügynökségek a Regnumtól nem 
vesznek át cikket, hanem csak az olyan neves, hagyományos hírügynökségek-
től, mint az Interfax, ITAR-TASZSZ, RIA stb. A főszerkesztőt, Modeszt Kolerovot 

https://sputniknews.com/docs/about/index.html
https://www.rt.com/news/204231-sputnik-news-agency-launched/
https://www.rt.com/news/204231-sputnik-news-agency-launched/
file:///C:/Users/User/Documents/2017/KKI-elemz%c3%a9sek/No%201%20T%c3%b6lgyesi%20Bea/../../Downloads/sputniknews.com
file:///C:/Users/User/Documents/2017/KKI-elemz%c3%a9sek/No%201%20T%c3%b6lgyesi%20Bea/../../Downloads/sputniknews.com
https://www.similarweb.com/website/sputniknews.com
http://mobile.nytimes.com/2016/08/29/world/europe/russia-sweden-disinformation.html
http://foreignpolicy.com/2014/11/10/kremlins-sputnik-newswire-is-the-buzzfeed-of-propaganda/
http://europeanjournalists.org/blog/2016/03/30/latvia-shuts-down-russian-sputniks-website-for-propaganda/
https://regnum.ru/
https://regnum.ru/news/762315.html
https://regnum.ru/news/762315.html
http://baltija.eu/news/read/25568
https://www.kapo.ee/et/content/aastaraamatu-v%C3%A4ljaandmise-traditsiooni-ajalugu-ja-eesm%C3%A4rk-0.html
https://www.kapo.ee/et/content/aastaraamatu-v%C3%A4ljaandmise-traditsiooni-ajalugu-ja-eesm%C3%A4rk-0.html
http://inosmi.ru/world/20051019/223122.html
http://inosmi.ru/world/20051019/223122.html


E-2017/1.

	 Magyaroszág-kép az orosz és ukrán médiában	 5

mindhárom balti államból és Grúziából is kitiltották már. A lett belügyminisztérium 
a kitiltást azzal indokolta, hogy Kolerov a lett nemzetbiztonság, többek között az or-
szág területi integritása és gazdasági biztonsága ellenében fejtett ki tevékenységet.

A baltiak mellett a tatárok és a türkmének is hangoztattak már hasonló vádakat: 
a Regnum elferdíti a tényeket, pánikot kelt, provokál, tatárellenes. Az átláthatóság hi-
ányát tovább növeli, hogy 2012-ben egy ciprusi cég, amelynek nevét és tulajdonosát 
nem fedték fel, részesedést szerzett a cégben. (Erről magán a Regnum honlapján 
számoltak be.)

A RuBaltic 2013-ban alapított, a balti régió eseményeivel foglalkozó elemző 
portál. Létrehozása a kalinyingrádi Immanuel Kant Balti Szövetségi Egyetemhez 
kapcsolódik.

Eredetileg az ukrán médiumok közül az állami tulajdonú Ukrinform hírügynök-
ség anyagait szerettem volna áttekinteni, azonban annak archív cikkei hat hónapnál 
rövidebb ideig hozzáférhetőek. Így az Unianra esett a választásom, amely egy 
1993-ban alapított, független, privát tulajdonú (Ihor Kolomojszkij oligarcha tulajdo-
nában lévő) hírügynökség, a legnagyobb ukrán médiacsoport, az 1+1 Media Group 
tagja, az egyik legjelentősebb ukrán híroldal. (A csoportnak van egy angol nyelvű, 
nemzetközi közönségnek szánt tévéadója, a Ukraine Today, illetve egy, az ukrán di-
aszpórának szóló televízióadója, az 1+1 International.)

Eredmények

A vizsgálatba bevont egyetlen ukrán médiumról, az Unianról kijelenthető, hogy 
a Magyarországgal kapcsolatos cikkei tárgyilagosak, valótlan információkat, 
csúsztatásokat, illetve elfogult, Magyarországot rossz színben feltüntető 

megjegyzéseket nem tartalmaznak, azaz nincs nyoma bennük az információs had-
viseléshez kapcsolódó tevékenységnek. Ennek elsősorban az orosz médiumokkal 
való szembeállításban van jelentősége.

Az orosz médiumok közül elsőként a RuBalticot ismertetem, amelynek archí-
vumában viszonylag kevés Magyarországgal kapcsolatos cikk található az adott 
időszakból. Ennek oka nyilvánvalóan maga a hírportál profilja: a balti államokkal 
foglalkozó orgánumként hazánk kívül esik a fő érdeklődési körén. Áprilistól októbe-
rig csupán egyetlen, valótlanságot tartalmazó hírt jelentetett meg, abban azonban 
olyan súlyos tárgyi tévedések/ferdítések szerepeltek (Magyarország eltávolodott a 
világi állam elvétől, betiltotta az abortuszt, kiterjesztette Budapest joghatóságát az 
ország határain túlra, minden olyan területre, ahol magyarok élnek), hogy kérdéses, 
egyáltalán dezinformációs kísérletnek kell-e tekinteni a cikket. Ugyanis mivel a vizs-
gált hat hónap alatt más, hasonló irányultságú cikk nem jelent meg a portálon, azt 
nem lehet egy Magyarország ellen irányuló, átgondolt információs kampány részé-
nek tekinteni. Az írás egyébként is elsősorban Lengyelországgal foglalkozik – amely 
a balti régióhoz tartozó államként a honlap profiljába illik –, a magyar vonatkozású 

http://www.bbc.com/russian/international/2012/08/120808_kolerov_latvia_denial
http://www.bbc.com/russian/international/2012/08/120808_kolerov_latvia_denial
http://turkmenistan.ru/ru/articles/36061.html
http://turkmenistan.ru/ru/articles/37825.html
http://www.turkmenistan.ru/ru/articles/36061.html
http://etatar.ru/top/40266
https://regnum.ru/news/1529308.html
http://www.rubaltic.ru/
http://www.rubaltic.ru/about/
http://www.unian.net/
http://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/030616-kachinskiy/


E L E M Z É S E K

6	 Tölgyesi Beatrix

rész csak egy kis kitérő, így valószínűleg nem érdemes különösebb jelentőséget 
tulajdonítani neki. (Mindenesetre figyelemre méltó, hogy a cikk szerint a „hivatásos 
russzofóbok az Egyesült Államokban és az EU-ban 2014-ben és 2015-ben attól 
tartottak, hogy Magyarország megvétózza az Oroszország elleni szankciók meg-
hosszabbítását, és elismeri a Krím feletti orosz fennhatóságot, cserébe azért, hogy 
Kárpátalját Magyarországhoz csatolják”. Valójában éppen az orosz propaganda ter-
jesztette ezeket a híreket.)

1. táblázat
A vizsgált cikkek tárgyilagossága/elfogultsága a különböző médiumokban
Média

megnevezése
Magyarországról 

szóló cikkek
Ebből    

tárgyilagos
Ebből 

elfogult Az elfogult cikkek rövid ismertetése

RIA 
Novosztyi 144 136   8

Brüsszel- és NATO-ellenes retorika, 
Magyarország „különutas politikáját” 
dicsérve;
csúsztatás a szankciók meghos�-
szabbításával kapcsolatban

Regnum   69   54 15

revizionistaként, irredentaként szere-
pelteti hazánkat;
1848-at negatív színben tünteti föl; 
történelemhamisítással vádolja Ma-
gyarországot;
csúsztatás a szankciók elleni fellé-
péssel kapcsolatban;
gyűlöletkeltő hangnem

SputnikNews   68   59   9

EU- és Magyarország-ellenes retorika;
elfogult tálalás (pl. címadásban);
egyoldalú a megkérdezett szakértők 
kiválasztása

RuBaltic   16   15   1 álhír a magyar kormánnyal kapcso-
latban

Unian   27   27   0

A vizsgált médiumok közül a RIA Novosztyi a leginkább mainstream, és ennek 
megfelelően a legtárgyilagosabb és legkiegyensúlyozottabb. A portálnak a Magyar-
országgal kapcsolatos cikkeiben a hivatalos orosz álláspontot fedezhetjük fel: a 
migrációs válsággal, az EU és Magyarország viszonyával kapcsolatos írásokból az 
érezhető, hogy inkább Magyarországgal szimpatizálnak, de ez a rokonszenv nem 
olyan mértékű, hogy az objektivitás komolyan megkérdőjelezhető lenne. A vizs-
gált médiumok Magyarországgal foglalkozó cikkeit tekintve magasan kiemelkedik 
a RIA Novosztyi oldalain megjelentek száma (144), ami nyilvánvalóan azzal ma-
gyarázható, hogy esetében a legnagyobb orosz hírügynökségről van szó. A többi 
sajtóorgánum által is közölt – a migrációs válsággal és a kvótanépszavazással 
kapcsolatos – híreken kívül viszonylag sok egyéb (pl. gazdasági és diplomáciai vo-
natkozású) cikket is megjelentetett. A RIA által közölt egyetlen megkérdőjelezhető 



E-2017/1.

	 Magyaroszág-kép az orosz és ukrán médiában	 7

hitelességű információ az Oroszország elleni szankciók meghosszabbításával volt 
kapcsolatos: négy, májusban és júniusban megjelent cikk azt állította, hogy a 2016. 
július 31-én lejáró szankciók meghosszabbítása ellen öt európai uniós állam, köztük 
Magyarország is fel fog lépni, holott magyar részről semmi ilyen ígéret nem hang-
zott el. A RIA a Reutersre hivatkozott forrásként, amely viszont csak annyit írt, hogy 
Oroszország Olaszországnál, Görögországnál, Magyarországnál, Ciprusnál, Szlové-
niánál, Szlovákiánál és Bulgáriánál lobbizik annak érdekében, hogy ne egyezzenek 
bele a szankciók meghosszabbításába.

Érdekes párhuzamot vonni a RIA és az azonos médiacsoporthoz tartozó, a nem-
zetközi hírek terén a RIA utódjának számító SputnikNews között. Az utóbbi írásaiban 
nyoma sincs a Magyarországgal szimpatizáló hangvételnek, sőt inkább ellenséges 
a hangnem. A hírportál többségében tárgyilagos, tényszerű cikkeket közöl, azonban 
többször előfordul, hogy csak az egyik oldalról kérdeznek meg szakértőket – pél-
dául olyan európai baloldali politikusokat, akik élesen elítélik Magyarországnak a 
migrációs válsággal kapcsolatos minden intézkedését. (Bár igaz, hogy néhány 
esetben egy-egy magyar kormányzati tisztviselőt kérdeztek, így azok a cikkek vi-
szont kizárólag a magyar kormány álláspontját tükrözték.) Egy-két olyan írás is 
megtalálható a RIA archívumában, amelynek a hangvétele korántsem nevezhető 
tárgyilagosnak. Ezek például olyan hatásvadász címet viselnek, mint „Hungary’s 
Refugee Referendum Exposes People’s �������������������������������������������Xenophobic ‘Intoxication’”,���������������� vagy a követke-
zőképpen vezetnek be egy cikket: „The influx of millions of refugees and migrants 
into Europe has created a frightening wave of right-wing xenophobia across the 
continent. European leaders are not immune to this troubling sentiment.”

A RIA-val való, elsőre meglepő kontraszt oka az, hogy a Sputniknak más a 
célközönsége (Oroszország helyett a külföld – az angol nyelvű változat esetében 
Nyugat-Európa és Amerika), és nyugatias médiumként szeretné prezentálni ma-
gát, amely ugyanazokat az értékeket vallja, mint a nyugati média és társadalom, és 
éppen ezeknek az értékeknek a talaján állva mutat rá a Nyugat fonákságaira, kép-
mutatására, a Nyugat által Oroszországgal szemben alkalmazott kettős mércére. 
A magyar kormány politikáját bíráló és a hazánk és az EU konfliktusával foglalkozó 
cikkeknek is az lehet a céljuk, hogy rajtuk keresztül rámutassanak:
•	 az Európai Unióban sem minden tagállam tartja tiszteletben az emberi jogokat;
•	 az EU-n belül komoly nézetkülönbségek vannak, ami azt mutatja, hogy az Unió 

hanyatlik és szétesőben van.

Ezzel kapcsolatban felmerül még a kérdés, hogy kik is írják a Magyarország-
gal kapcsolatos híreket. Ugyanis a Sputnik Internationalon, mint a legtöbb orosz 
hírportálon, nem tüntetnek fel szerzőt. Könnyen elképzelhető, hogy nem oroszok, 
hanem – nyelvi okokból – nyugat-európai származású újságírók, de ők is minden 
bizonnyal a Sputnik orosz vezetőségétől kapott utasítások alapján működnek. Ami 
különösen meglepő, és el kellene gondolkoztatnia a szerkesztőket, hogy a – jelek 
szerint nyugat-európai – olvasóktól származó kommentek túlnyomó többsége 
egyértelműen a magyar kormány védelemére kel a cikkek ellenében. Az egyik 

http://www.reuters.com/article/us-russia-sanctions-putin-idUSKCN1091NT
https://sputniknews.com/europe/201610031045958068-hungary-referendum-refugees-eu/
https://sputniknews.com/europe/201609231045609411-orban-immigration-island/


E L E M Z É S E K

8	 Tölgyesi Beatrix

hozzászóló egyenesen értetlenségét fejezte ki, hogy bár az Orbán-kormány „Orosz-
ország egyetlen szövetségese az EU-ban, a Sputnik mégis hevesen támadja annak 
politikáját”.

A Regnum cikkeire összességében a manipulatív tartalmak viszonylag nagy 
száma jellemző. Álhír mindössze egyetlen volt a vizsgált időszakban: egy április 
végi cikk azt írta, hogy „megjelentek olyan információk, amelyek szerint Magyar-
ország megszakíthatja az Ukrajnába irányuló fordított irányú gázszállítást”. Sehol 
másutt nem sikerült hasonló információra akadnom, így – mivel a cikk nem jelölt 
meg forrást – az állítása dezinformációnak tekinthető, amelynek célja a pánikkeltés. 
A Regnumnak, akárcsak a RIA-nak, több cikkében is szerepel a szankciók meg-
hosszabbításával kapcsolatos magyar vétó, tehát ugyanaz a csúsztatás jelenik 
meg itt is.

A Sputnikhoz hasonlóan a Regnum cikkei is sok esetben rendkívül kritikusak 
Magyarországgal szemben, de míg az előbbi az Orbán-kormánynak a migrációs 
válsággal kapcsolatos politikáját kritizálja, addig az utóbbi revizionista hatalomként 
próbálja meg feltüntetni Magyarországot, azt sugallva, hogy az csak a kedvező 
alkalomra les, hogy mikor csaphat le az egykor elcsatolt magyarlakta területekre. 
Három cikk ír arról, hogy Magyarország szeretné rátenni a kezét Kárpátaljára – mind-
ezt olyan összefüggésben tálalva, miszerint Ukrajna napjai meg vannak számlálva, 
mert a szomszédjai már mind fenik a fogukat a felosztására. Egy másik cikk egy 
gondolatkísérletet tartalmaz: mi történne, ha felülvizsgálnák a második világhá-
borús békeszerződéseket, és például Magyarország visszakapná a Kárpátalját és 
Csehország egy részét. Csehország említéséből azt a következtetést vonhatjuk 
le, hogy térségünk népeit igyekeznek egymás ellen uszítani. Egy cikkben pedig a 
magyar külügyminiszter moldovai látogatásával kapcsolatban az szerepel, hogy 
Magyarország minden lehetőséget kihasznál arra, hogy Románia szemére hányja: 
nem biztosít autonómiát a magyar kisebbségnek – pedig Szijjártó Péter valójában 
csak a gagauz autonómiát méltatta.

Meglepő módon, a Regnum oldalain történelmi vonatkozású cikkek is megjelen-
tek az adott időszakban, amelyek semmilyen aktuális eseményhez sem köthetők. 
Egy augusztus végén írt cikk az 1848-as magyar szabadságharcról szól, amelyben 
a „nemzetiségek elnyomatása”, illetve a Batthyány-kormánynak a „bánáti szerbek 
elleni pogromkísérlete” is szerepel. A mód, ahogyan a szerző ezekről írt, eléggé egy-
oldalúnak tűnik. A fő kérdés, hogy miért pont ekkor, és miért pont erről kellett írni a 
hírportálon. A lehetséges válasz megint csak az, hogy a szerkesztők feladata, hogy 
gyűlöletet gerjesszenek régiónk lakosai között. Ugyanez a kérdés merül fel annál 
a Lengyelországgal kapcsolatos elemzésnél is, amely egy ukrán történészt idézve 
azt emlegette föl, hogy 1938-ban Magyarország és Lengyelország Csehszlovákia 
felosztását tervezte. Szerepel az archívumban egy olyan írás is, amely a spanyol El 
Confidential egyik újságcikkének az átvétele, és Ukrajna, valamint Lengyelország 
mellett Magyarországot is történelemhamisítással vádolta, a holokauszt-emlékmű 
ügyét hozva fel. Ezzel a cél valószínűleg az volt, hogy Ukrajnával együtt két uniós 
országot is negatív színben tüntessen fel, s így mutasson rá, hogy az EU háza táján 
sem mindenki felel meg a deklarált elveknek.

https://sputniknews.com/europe/201609231045609411-orban-immigration-island/
https://regnum.ru/news/economy/2125343.html
https://regnum.ru/news/economy/2125343.html
https://regnum.ru/news/polit/2174582.html
https://regnum.ru/news/polit/2164064.html
https://regnum.ru/news/polit/2180789.html
https://regnum.ru/news/polit/2145004.html


E-2017/1.

	 Magyaroszág-kép az orosz és ukrán médiában	 9

Értékelés

Az orosz állami irányítás alatt álló média egységes, összehangolt stratégia alap-
ján működik, ez alapján a különböző célközönséggel rendelkező médiumok 
eltérő üzenetet közvetítenek. Ennek megfelelően tálalják a Magyarországgal 

kapcsolatos híreket is: aszerint, hogy hogyan illik bele az ország az adott médiumra 
kiosztott stratégiába.

A belföldi közönségnek szánt RIA fő profilja a hivatalos orosz álláspont köz-
vetítése és az enyhe EU-ellenesség, ennek megfelelően Magyarországot kedvező 
megvilágításba helyezi az EU–magyar vitákban.

A Sputnik célközönsége a nyugat-európai és észak-amerikai lakosság, fő fel-
adata pedig a Nyugat elleni támadás, a Nyugat saját normái számonkérésével. Úgy 
mutatja be az Európai Uniót és az Amerikai Egyesült Államokat, mint képmutató, a 
saját maguk által felállított mércének meg nem felelő, illetve hanyatló térségeket. 
Ebben az összefüggésben Magyarország „nem EU-konform” viselkedését említi 
példaként az előbbire, míg az EU és hazánk közötti konfliktust mutatja be az egyik 
jeleként annak, hogy az Unió a szétesés szélén áll.

A vizsgált médiumok közül a Regnum a legmanipulatívabb. Célterülete a „kö-
zel-külföld”, azaz főleg a volt szovjet utódállamok (célközönségében valószínűleg 
kiemelt szerepe van az orosz diaszpórának), emiatt Magyarországot revizionista 
szándékokkal rendelkező, ezért destabilizáló tényezőként igyekszik bemutatni, hogy 
ezzel bizonytalanságot és félelmet keltsen. Mivel a Regnum egyik fő feladata az 
Ukrajnával szembeni propaganda, több cikk is foglalkozik Kárpátalja lehetséges ma-
gyar annexiójával, és ezzel olyan instabil államnak mutatja be Ukrajnát, amelynek 
napjai meg vannak számlálva. A Magyarországgal kapcsolatos hírek tehát gyakran 
eszközként szolgálnak Moszkva számára a geopolitikai céljai megvalósításában.

Összefoglalásként elmondhatjuk:1
•	 Az oroszországi orosz közönség számára hazánk az EU-/NATO-ellenes propa-

ganda részét képezi. A magyar vonatkozású manipuláció ugyanakkor csekélyebb 
mértékű – az elfogult cikkek aránya 7-8 százalék –, így az még nem nevezhető 
ellenünk irányuló információs támadásnak. Magyarország kevésbé szerepel pri-
oritásként az orosz külpolitikában, mint például Lengyelország vagy Románia.

•	 A nyugati közvéleménynek szánt híranyagokban a nyugati politikai, kulturális ér-
tékrend elleni támadásra használnak minket. E téren az ellenünk szóló, erősen 
elfogult cikkek aránya 15 százalék, ami már információs támadásnak értékelhető.

•	 Régiónk népei számára igen gyakran gyűlöletkeltésként, a bizonytalanság ger-
jesztése céljából vesznek elő magyar témákat: a rólunk is szóló cikkek több mint 

1	 Az összefoglalás megírásában nyújtott segítségéért köszönetemet fejezem ki Barabás T. Já-
nosnak, a KKI vezető kutatójának.



E L E M Z É S E K

10	 Tölgyesi Beatrix

20 százaléka elfogult. Ezen a területen már veszélyes információs támadásról 
beszélhetünk.

•	 Az ukrán mainstream média Magyarország-képe azt tükrözi, hogy Ukrajna ba-
ráti kapcsolatokra törekszik, kerüli a konfliktust, rokonszenvez velünk.

•	 Véleményünk szerint a magyar fél a fent leírtakra megfelelően árnyaltan, az 
adott célközönséget figyelembe véve reagálhat. A hazánkat érő információs 
támadások kevés, közhelynek számító témára összpontosulnak, tipizálhatóak, 
tehát előre láthatóak, vagyis tervezhető az ellenük való védekezés. Régiónkban 
vannak az információs hadviselés terén nálunk jóval nagyobb támadásnak kitett 
államok és közvélemények is, ezért közös érdek, hogy regionális szövetségben 
lépjünk fel a jelenség ellen.




