Tovább a tartalomra

Kerekasztal-beszélgetés a magyar start-upok helyzetéről és külpiaci lehetőségeiről

Magyarország régiós vezető szerepre törekszik az innováció terén, amelyben a nagyvállalatok mellett fontos szerepet játszanak a start-up ökoszisztéma szereplői is. A Külügyi és Külgazdasági Intézet kerekasztal-beszélgetést szervezett a start-up cégek külgazdasági szerepének, külpiaci lehetőségeinek megismerése érdekében. A kerekasztal beszélgetést Goreczky Péter, a Külügyi és Külgazdasági Intézet munkatársa moderálta.


A kerekasztal-beszélgetés mindkét meghívott vendége egyetértett abban, hogy a start-upok, egyik fontos jellemzője, hogy kezdettől fogva nemzetközi léptékben gondolkodnak. A külpiacra lépés egyik legnagyobb akadályaként Pongrácz Ferenc, az IBM Hungary üzletfejlesztési igazgatója a nyelvtudás, illetve a megfelelő referenciák hiányát jelölte meg. Tamás Sebestyén, a hazai start-up ökoszisztéma fejlesztésével foglalkozó Rocket Shepherd alapítója és ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a start-upoknak jól körül határolt feladatokra, megoldatlan problémákra kell fókuszálniuk, ami igaz a külpiacokra történő fejlesztések esetében is. A külgazdasági és technológiai attaséi hálózat pedig sokat segíthet az által, hogy feltérképezi a külpiacokon ezeket az igényeket.

A nagyvállalati szférával való kölcsönhatás kapcsán Pongrácz Ferenc elmondta, hogy a start-upok jelenléte egyes iparágakban kifejezetten ösztönzi a külföldi cégek innovatív beruházásait, ami kiemelt külgazdasági célkitűzésnek számít. Tamás Sebestyén elmondta, hogy több nagyvállalat igyekszik kialakítanak egyfajta „házon belüli vállalkozói kultúrát” egyes problémák, feladatok megoldására. Mindkét meghívott vendég egyetértett abban, hogy Magyarországnak van esélye innovációs központtá válni a régióban, ugyanakkor elhangzott, hogy globális szinten ez is csupán a „harmadik ligában” történő szereplést jelenti.